Jak zapewne wszyscy wiedzą, a może i nie wiedzą ;) (to się właśnie dowiedzieli), w nowych samochodach z silnikami diesla Renault obok klasycznych turbosprężarek montuje turbo o zmiennej geometrii łopatek….

Postanowiłem się przyjrzeć temu wynalazkowi z bliska… :)
Oto i on: turbosprężarka Garret 454 096-1 o zmiennej geometrii łopatek.

unnamed

1. wejście spalin
2. wyjście powietrza
3. koło turbiny
4. doprowadzenie oleju smarującego
5. cięgno przesuwające wieniec z łopatkami
6. wieniec zmieniający pochylenie łopatek
7. przewód ciśnieniowy łączący kolektor ssący z siłownikiem
8. obrotowe łopatki z dźwigniami obracającymi
9. siłownik pneumatyczny

Jak to działa?
Ano tak: spaliny dostają się kanałem (1) na łopatki turbiny. Nadciśnienie w kolektorze ssącym (wytwarzane przez sprężarkę) działa przez kanał (7) na membranę siłownika (9). Poprzez cięgno (5) zostaje obrócony wieniec regulujący (6) i zmienia kąt ustawienia łopatek (8) kierujących strugę spalin na turbinę (3). Położenie łopatek kierujących jest zależne od ciśnienia doładowania. Ta regulacja zastępuje zawór waste-gate.

unnamed

unnamed

Przy małym obciążeniu i niskich obrotach turbiny łopatki są w pozycji A. Dzięki temu ustawieniu gazy spalinowe wpadają prostopadle na łopatki turbiny, przez co uzyskujemy optymalizację momentu obrotowego silnika.

Duże obciążenie i obroty silnika powyżej 1200/1400 obr/min., łopatki znajduja się w pozycji B: spaliny wpadają na łopatki turbiny pod ostrzejszym kątem, obroty turbiny zmniejszą się.

Wzrost mocy przy obrotach ok 1500 wynosi ok. 15%, a przy 4000 obr. około 5% w stosunku do klasycznej turbosprężarki
Gdy turbina Twojego samochodu się zepsuje, trzeba niestety wymienić ją na sprawną, choćby używaną – znajdziesz ją tutaj http://www.nanodatex.pl/turbosprezarki-kompresory

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>